Το ΕΚ "Αθηνά" στο Patras Science Festival 2019

Πάτρα 8-11 Μαΐου 2019, Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο και 8 ακόμα χώροι στην πόλη

08-05-2019
ΕΚ "Αθηνά"

Με σύνθημα «το μέλλον της Επιστήμης – (το) δικό μας παρόν» του φετινού Patras Science Festival, το Ερευνητικό Κέντρο «Αθηνά» συμμετέχει για μια ακόμη χρονιά στη μεγάλη αυτή γιορτή για την επιστήμη, με στόχο να φέρει πιο κοντά μικρούς και μεγάλους στην έρευνα και τις τεχνολογίες γύρω από την πληροφορική και τις ψηφιακές επιστήμες, με διαδραστικά εκθέματα, εργαστήρια και ομιλίες.

Το Ερευνητικό Κέντρο «Αθηνά» θα έχει παρουσία στην πρωινή ζώνη με τη διαδραστική έκθεση (στον χώρο του Ανοικτού Πανεπιστημίου, από την Τετάρτη 8/05 έως και το Σάββατο 11/05, καθημερινές 09:00-14:00 και Σάββατο 11:00-17:00) και στην απογευματινή ζώνη με εργαστήρια και ομιλίες.

Πιο αναλυτικά, η συμμετοχή του ΕΚ «Αθηνά»:

Το μέλλον μας στα χέρια της Τεχνητής Νοημοσύνης; (Royal Theater, 8/5/2019, 20:00)

Κεντρική εναρκτήρια ομιλία από τον Γιάννη Ιωαννίδη, Πρόεδρο και Γενικό Διευθυντή του Ερευνητικού Κέντρου «Αθηνά», και Καθηγητή στο Τμήμα Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.

Ποιες είναι οι προκλήσεις και οι ευκαιρίες της εντυπωσιακής εξέλιξης των εφαρμογών της Τεχνητής Νοημοσύνης; Πώς προσδιορίζονται οι ισορροπίες  από τις ευκολίες μέχρι τους κινδύνους κατά την εφαρμογή της; Πού εντοπίζονται οι επιδράσεις της στη βιωσιμότητα και την επιβίωση; Ποια είναι τα ηθικά διλήμματα που ακολουθούν αυτή τη σπουδαία τεχνολογική επανάσταση;

 

Η «δύσκολη» πολιτιστική κληρονομιά στα χέρια της τεχνολογίας (Δημοτική Βιβλιοθήκη Δήμου Πατρέων, 9/5/2019, 19:30)

Η Αγιάτις Μπενάρδου, επιστημονική συνεργάτις στη Μονάδα Ψηφιακής Επιμέλειας του Ινστιτούτου Πληροφοριακών Συστημάτων συμμετέχει στην ανοικτή συζήτηση με θέμα «Επιστήμη και τέχνη: ένας ανοιχτός διάλογος.

Οι βυθιστικές τεχνολογίες (immersive technologies) αποτελούν ένα σύνολο εργαλείων και μεθόδων ανάδειξης και ενίσχυσης της βιωματικής εμπειρίας: από την εικονική πραγματικότητα (virtual reality), την επαυξημένη πραγματικότητα (augmented reality), μέχρι την τεχνητή νοημοσύνη (artificial intelligence) και τις μεικτές (αναλογικές/ψηφιακές) μεθόδους, οι βυθιστικές εμπειρίες αναδεικνύονται πλέον ως μέσα ανα-σύνθεσης της μνήμης στο πεδίο της πολιτιστικής κληρονομιάς. Στη συζήτηση θα τεθούν ερωτήματα σχετικά με την υιοθέτηση βυθιστικών τεχνολογιών σε ιστορικά ευαίσθητους χώρους πολιτιστικής κληρονομιάς στην Ελλάδα και θα διερευνηθούν οι δυνατότητες που οι τεχνολογίες αυτές προσφέρουν σε ό,τι αφορά τη συλλογική μνήμη, τη συλλογική ευθύνη, και τις συλλογικές ικανότητες για επαναπροσδιορισμό.

Το πάνελ με θέμα «Επιστήμη και Τέχνη: ένας ανοικτός διάλογος» αναζητά τα σημεία και τους τρόπους συνάντησης του κόσμου της τέχνης με τον κόσμο της επιστήμης. Έγκριτοι ομιλητές και ακαδημαϊκοί συζητούν για την αμφίδρομη σχέση τέχνης και επιστήμης καθώς και για την εξέλιξή της όπως αυτή διαφαίνεται στο μέλλον.

 

Έξυπνες Πόλεις (ΕΑΠ, 8 έως 11/5/2019)

Μια πόλη είναι έξυπνη, όταν "επενδύσεις σε ανθρώπινο και κοινωνικό κεφάλαιο και παραδοσιακές (μεταφορικές) και σύγχρονες (ΤΠΕ) υποδομές τροφοδοτούν την αειφόρο οικονομική ανάπτυξη και υψηλή ποιότητα ζωής, με σοφή διαχείριση φυσικών πόρων, μέσω συμμετοχικής διακυβέρνησης". Το Ινστιτούτο Βιομηχανικών Συστημάτων, οραματιζόμενο τις πόλεις του μέλλοντος, επιδεικνύει τα αποτελέσματα της έρευνάς του στον τομέα του Βιομηχανικού Διαδικτύου των Πραγμάτων και την εφαρμογή τους στους τομείς της Ευφυούς Ενέργειας (Smart Energy), του Ευφυούς Κτηρίου (Smart Building) και των Ζωντανών Εργαστηρίων (Living Labs). Οι επισκέπτες θα ενημερωθούν για τις πρόσφατες τεχνολογίες στον αυτοματισμό κτηρίων και θα έχουν την δυνατότητα απομακρυσμένης διάδρασης με ένα σύστημα Ζωντανού Εργαστηρίου, εγκατεστημένο στα γραφεία του Ινστιτούτου, μαθαίνοντας στην πράξη τεχνικές και τρόπους εξοικονόμησης ενέργειας στα σύγχρονα κτήρια. Το Ζωντανό Εργαστήριο έχει αναπτυχθεί στο πλαίσιο των έργων ESMARTCITY και I3T που εκτελούνται στο Ινστιτούτο Βιομηχανικών Συστημάτων.

 

Εκπαίδευση STEAM με iMuSciCA (Tag Café, 10/5/2019, 20:00)

Στο workshop «Εκπαίδευση STEAM με iMuSciCA» οι συμμετέχοντες θα έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν τη STEAM παιδαγωγική προσέγγιση του iMuSciCA, η οποία βασίζεται στο ανακαλυπτικό μοντέλο διδασκαλίας και υποστηρίζει την ενεργή, τη συμμετοχική και τη συνεργατική μάθηση, παράλληλα με την ανάπτυξη της δημιουργικότητας και των δεξιοτήτων βαθιάς μάθησης (deeper learning competencies). Το iMuSciCA προσφέρει μια εκπαιδευτική προσέγγιση διεπιστημονικά καινοτόμα, στοχεύοντας να βοηθήσει τους μαθητές να επιλύσουν δημιουργικά τα πραγματικά προβλήματα, με τις βασικές ικανότητες του κόσμου του αύριο. Πρόκειται για την καλλιέργεια της δημιουργικότητας και τη βελτίωση της μάθησης στην επιστήμη, την τεχνολογία, τις τέχνες και τα μαθηματικά μέσω της μουσικής. Το εργαστήριο συνδιοργανώνεται από το ΕΚ «Αθηνά» και την Ελληνογερμανική Αγωγή και απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς (Φυσικής, Μαθηματικών, Πληροφορικής και Μουσικής). Οι συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί θα μάθουν περισσότερα για τη χρήση της πλατφόρμας στα προγράμματα των σπουδών τους και θα μπορέσουν να δημιουργήσουν συναρπαστικές δραστηριότητες.

 

Η Χρονομηχανή του Εμμανουήλ (ΕΑΠ, 10 και 11/5/2019)

Τώρα τελευταία η χρονομηχανή όλο χαλάει… Περιττό να πω πόσο κουραστική έχει καταντήσει αυτή η κατάσταση, ειδικά όταν αργώ να γυρίσω στην εποχή μου και το φαγητό της μάνας μου έχει κρυώσει… Οπότε, αποφάσισα σήμερα να φτιάξω έναν μηχανισμό επανεκκίνησης που θα με βοηθήσει αν ξαναχαλάσει η χρονομηχανή! Κάθε φορά που ταξιδεύω στον χρόνο θα αφήνω σε διάφορα σημεία 3 κωδικούς. Αν η μηχανή χαλάσει και μείνω στο χρονοκενό, απλά θα επικοινωνώ με το διαγαλαξιακό laptop μου με τους βοηθούς μου και θα τους λέω που να βρουν τους κωδικούς. Αυτοί θα τους εντοπίζουν στο δικό τους χωροχρόνο, θα μου τους λένε και θα επανεκκινώ τη χρονομηχανή. Κεφτεδάκια με πατάτες είναι αυτά που μυρίζω; Μμμμ…

 

Ιστούπολη (ΕΑΠ, 10 και 11/5/2019)

Μάθε πώς δουλεύουν οι μηχανές αναζήτησης και κάνε την ιστοσελίδα σου διάσημη! Ένα συναρπαστικό επιτραπέζιο παιχνίδι για μικρούς και μεγάλους! Στήσε το δίκτυό σου πιο έξυπνα από τους συμπαίκτες σου και οδήγησέ τους στη δική σου «σελίδα». Ποιος θα εμφανιστεί στην κορυφή;